Ana Sayfa Genel Hafif ticaride ithalat 10 yılın zirvesinde

Hafif ticaride ithalat 10 yılın zirvesinde

Otomobil tarafında ithalat yılın başından beri yükselişteyken, hafif ticaride de aynı grafik izlendi. Daha yılın ilk 8 ayında ithalatın pazar payı yüzde 70 seviyesine çıktı. 2016 seviyeleri görüldü. Hafif ticari araç tarafta da adeta yerlilik avantajının kaybolmasından sonra patlama yaşandı. Hafif ticaride yüzde 70 olan ilk 8 aydaki ithalatın pazar payı 2014’ten beri görülmedi.

Türk otomotiv sanayinde alarm zilleri çalmaya devam ediyor. Daha birkaç yıl öncesine kadar iç pazarda yerliliğin payı oldukça yüksekti fakat fiyat ve vergi etkeniyle birlikte şimdi ibre tam tersine döndü. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 8 aylık dönemine ilişkin veriler de bunu ortaya koydu. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim, yüzde 7 gerileyerek 877 bin 152 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın ilk 8 aylık dönemine göre yüzde 5 azalan otomobil üretimi ise 571 bin 575 adede ulaştı. Ticari araç grubunda, yılın ilk 8 ayında üretim yüzde 11, ağır ticari araç grubunda yüzde 21 ve hafif ticari araç grubunda ise yüzde 10 geriledi. 2023 yılının ilk 8 aylık dönemine göre ticari araç pazarı ve ağır ticari araç pazarı yüzde 9 daralırken hafif ticari araç pazarındaki gerileme yüzde 10 seviyesinde gerçekleşti.

Yılın ilk 8 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre, toplam otomotiv ihracatı ve otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 3 geriledi. Bu dönemde, toplam ihracat 639 bin 721 adet, otomobil ihracatı ise 411 bin 905 adet düzeyinde gerçekleşti. İthalat tarafında da tam tersi bir artış görüldü. Otomobil tarafında ithalat yılın başından beri yükselişteyken, hafif ticaride de aynı grafik izlendi. Daha yılın ilk 8 ayında ithalatın pazar payı yüzde 70 seviyesine çıktı. 2016 seviyeleri görüldü. Hafif ticari araç tarafta da adeta yerlilik avantajının kaybolmasından sonra patlama yaşandı. Hafif ticaride yüzde 70 olan ilk 8 aydaki ithalatın pazar payı 2014’ten beri görülmedi.

Otomobil tarafında oldukça hızlı gerçekleşen ithalat hızı özellikle ucuz fiyat etiketli Uzak Doğulu markaların girişimiyle elde edildi. Hafif ticari tarafta ise kaybolan yerlilik avantajı dikkat çekti. Aynı zamanda fiyatların binek modellere daha uygun olması burada da etken olarak görüldü. 2024’ün ilk 8 aylık döneminde toplam pazar, geçen yılın aynı dönemine göre parelel olarak gerçekleşti ve 792 bin 256 adetten kapandı. Bu dönemde, otomobil pazarı da yüzde 3’lük artışla 605 bin 639 adede ulaştı.