Otomotivde ÖTV düzenlemesi tüyosu araç kullanıcılarını harekete geçirdi. Özellikle kurdaki yükseliş ve yeni düzenlemeyle fiyatlardaki artış beklentisi 1.6 litrelik lükslerde talep patlaması yaşattı. Tabi bu artış sadece lüks modellerde değil, orta sınıf otomobillerde de etkili oldu.
Otomobil satışları yılın son çeyreğine gaza bastı. Birçok marka satış adetlerini tutturmak için büyük kampanyalara imza atarken, özel tüketim vergisi (ÖTV) beklentisi de satışlara büyük bir katkı sağladı. Geçen ay Maliye Bakanlığı tarafından açıklanan lüks markalara yönelik ÖTV düzenlemesi premium modelleri son 3 ayın gözdesi yaptı. Düşük motor hacmiyle düşük vergi diliminden yararlanan lüks modeller, bundan böyle daha yüksek vergi dilimleriyle pazara sunulacak. Buda ister istemez yılın son ayları da olsa fiyatlara zam olarak yansıyacak. Özellikle kurun dalgalı seyri de bazı markaları fiyat konusunda harekete geçirmiş bile. Kur artışıyla ilgili olarak Toyota Türkiye Ceo’su Ali Haydar Bozkurt bir konuşmamızda şöyle demişti: “Bütün sektör ve biz döviz kurunu saniye saniye takip ediyoruz. Eğer artış ve denge bu şekilde devam ederse bu fiyatlara en az yüzde 5 oranında yansır. Zaten takip ettiğim kadarıyla birkaç marka kurdan dolayı fiyatlarda yeni bir düzenleme yapmış.”
İKİNCİ ELE UZUN VADEDE YANSIR
Bizde Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine baktığımızda, Eylül-Ekim aralığında lüks otomobillerde büyük bir artış olduğunu görüyoruz. Özellikle 1.6 litrelik lüks otomobillerde belirgin bir artışın yaşanması, kullanıcıların ÖTV zammından bir an önce yeni bir araç alarak sıyrılmayı hedefliyor. S&S Motors Genel Müdürü Ferhat Albayrak, “Şu anda ikinci el lüks otomobilde bir yoğunluk söz konusu değil. Ama bir artış gerçekleşirse uzun vadede ikinci el araç pazarında da talep artışı olacaktır. 0 otomobillerde ise beklenti daha gerçekleşmeden hızlı bir hareketlenme başladı bile. Kullanıcılar zam gelmeden yeni bir araç sahibi olmak istiyor” dedi.
SATIŞLARA ETKİ ETTİ
Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul satışlarla ilgili şöyle konuştu: “Her ÖTV dedikodusunda olduğu gibi bunda da müşteriler daha ucuza otomobil almak için çaba sarf ediyor. ÖTV’ye şu an kesin olarak bir zam yok fakat, belirli modellere bu satış konusunda çoktan yansımış durumda. Mazda olarak da bu dedikodunun satışlarımıza yansıdığını görüyoruz.” Açıklamalara göre küçük hacimli otomobillere talep normal seyirde devam ediyor. Öte yandan açıklamalara göre, yeni vergi sistemi düzenlemesiyle birlikte artık araçların sadece motor hacmine göre değil emisyon değerlerine göre de değerlendirilecek.
RAKAMLAR DAHA İLK AYDAN ÇIKTI
ODD rakamlarına göre 2016 Eylül-Ekim döneminde konu mankeni olan lüks otomobil satışlarındaki artış gözle görülür derece arttı. Satışlar markalara Eylül-Ekim olarak şu şekilde yansıdı: ‘Audi 1541 adetten 2 bin 448’e, BMW 1806 adetten 2 bin 205’e, Volvo 222’den 291’e, Jeep 169’dan 192’ye, Porsche 70’ten 91’e, Jaguar 42’den 50’ye, Maserati 5’ten 12’ye’ adetsel olarak yükseliş kaydeden markalardan oldu.
TEK SEBEP ÖTV DEĞİL
2016 yılı Ekim sonu otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya yüzde 96,19 oranıyla yine 1600cc altındaki otomobiller sahip. Kur artışı da dikkate alındığında son çeyreğin başında farklı orta sınıf markalarda da artış olduğunu gözlemliyoruz. Volkswagen aynı dönemde 8 bin 21 adetten 9 bin 211’e, Renault büyük bir sıçrama yaparak 5 bin 277’den 7 bin 399 adete, Fiat 3 bin 703’ten 4 bin 579 adete kadar otomobil satışlarında artış görüldü.