Otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2016 kasım ayın 122 bin adeti geçerek rekor kırdı. Tabi bu rekor ithal araçlara zirve yaptırdı. 2016 haziran ayında iç pazarda 65 bin adet ithal araç satılırken bunun karşılığı 7.5 milyar dolar olmuştu. Kasımda ise bu rakam 84 bin adet ithal otomobil ile 10 milyar doların üzerine çıktı.
ALİ YILDIRIM
Türkiye’de yükselen dolar kuru ve beklenen özel tüketim vergisi (ÖTV) artışı otomotiv pazarına kasım ayında rekor kırdırdı. Zamlar gelmeden önce yeni bir araç sahibi olmak isteyen kullanıcılar, özellikle lüks otomobillere talebi yüksek tuttu. Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2016 yılı on bir aylık döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3,69 artarak 841 bin 808 adet olarak gerçekleşmişti. 2015 yılı on bir aylık dönemde toplam pazar ise 811 bin 844 adet oldu. Otomobil satışları ise 2016 yılının ilk 11 aylık döneminde bir önceki yılla kıyasladığımızda yüzde 6,16 artış kaydederek 648 bin 894 adete ulaştı. ÖTV korkusu kasım ayında binek araç ve otomobil pazarını oldukça hareketli geçirdi. Neredeyse son 10 yılda ilk kez kendi rekorunu kıran toplam pazar, kasımda yüzde 44,6 arttı. Otomobil pazarında ise yüzde 53,5 artış gerçekleşti. 2016 yılı Kasım ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 122 bin 309 adetle kapattı. Bu rakamın 83 bin 439 adetini ise ithal araçlar oluşturdu. 2016 haziranda 91 bin 540 adetlik otomobil satışı gerçekleşirken, bunun 64 bin 226 adetini binek araçlardan oluşmuştu. Bu dönemde Türkiye’den ithal araçlar için 7 milyar 586 milyon 525 bin dolar ödemişti. Bu rakamlarla birlikte kasım ayında iç pazarda 83 bin adetlik ithal araç satışının dolar karşılığı ise 10 milyarın üzerinde. İhracat tarafında ise sadece ekim ayında 74 bin 244 adet araçla toplamda 2.5 milyar dolar gelir elde ettik.
İTHAL ARAÇ PATLAMASI
2016 ekim ayında iç pazarın toplam satış adeti 83 bin olarak gerçekleşti. Bu satışlarda ithal araçların payı ise 58 bin adet oldu. Yine aynı dönemde ise ithal araçlara, 6.09 milyar dolar ödedik. 2016 yılının ilk 10 ayında ise toplam satış pazarı 720 bin adetti. Bu adetlere göre ithal aracın ülkeye maliyeti ise ilk on ayda 58 milyon doları aştı. Hiç kuşkusuz 2016 Ocak-Kasım döneminde ülkemizde en fazla ithal araç satışını 116 bin 453 adetle Volkswagen gerçekleştirdi. Onu 47 bin 927 adetle Renault izledi fakat, markanın yerli satışları 52 bin 702 adetle ithal tarafı geçti. Alman üretici Opel ise yerlilik oranı sıfır olan markalardan. Şirket 11 aylık dönemde 46 bin 764 ithal araç satarak, neredeyse bu adeti geçen yıl 12 ayda yakalamıştı. Türkiye’de Renault çatısı altında pazara sunulan Dacia ise 40 bin 332 adet ithal araç satarak pazardaki yerini korudu.
LİDER YİNE KOÇ MARKALARI
2016 Ocak-Kasım aralığında yerli araç lideri ise yine Tofaş oldu. Markanın Bursa’daki tesislerinde üretimini gerçekleştirdiği, yerli sedan projesi Egea ailesi 32 bin 195 adetlik satış rakamına imza attı. Markanın ithal araç satışı ise sadece 7 bin 492 adet olarak gerçekleşti. Ford ise yine aynı dönemde iç pazara 59 bin 441 adet yerli araç sattı. Türkiye’de ticari araç lideri olan marka, 34 bin 383 adet araç sattı. Renault ise 52 bin adetlik yerli satışlarının büyük bir payını Fluence modeli oluşturdu. Bunun yerini ise orta vadede Megane Sedan’nın alması bekleniyor. Toyota ise Sakarya’daki tesislerinden iç pazara 29 bin 994 adet sundu. Marka aynı dönemde ise 15 bin ithal araç sattı. Bu satışın neredeyse tamamını 28 bin 347 adetle Corolla oluşturdu. Hyundai 11 aylık dönemde toplamda 44 bin 602 adet araç satışı gerçekleştirse de bunun 19 bin 858 adeti yerli kaldı. Bunun büyük bir kısmını ise i20 modeli oluşturdu. Honda aynı dönemde 16 bin 609 adet araç sattı. Bunun 8 bin 637 adetlik kısmı ise Şekerpınar tesislerinden yola çıkan Civic sedan oldu.
EN FAZLA PAYI MERCEDES ALDI
ÖTV korkusuyla satışların artış miktarına bakıldığında en fazla artışın 4 bin 116 adet ile Toyota’da gerçekleştiği görülüyor. Volkswagen ise 4 bin 020 adet ile satışlarını en fazla artıran ikinci şirket oldu. Aylık satış artışı bin adetin üzerinde olan firmalar arasında ise en yüksek artış oranı yüzde 122,6 ila Mercedes-Benz geliyor. Mercedes-Benz geçen yıl 3 bin 114 olan satışlarını 3 bin 819 adet artırarak 6 bin 933 adete yükseltti. Marka 2016 ekim ayında 2 bin 378 araç satışı gerçekleştirmişti. Tabi markanın en fazla talep edilen modeli ise 1.6 litrelik dilime kolaylıkla giren C serisi oldu. Ekimde 1054 adet C serisi yollara çıkarken, kasımda bu sayı yüzde 200’ün üstünde artarak 3 bin 222 adet oldu. En yüksek artış oranı yakalayan diğer firma ise yüzde 110 artışla Seat oldu. Şirket satışlarını bin 435 adetten bin 581 adet artışla 3 bin 016 adeta yükseltti.
YERLİ SUV’A TALEP YÜKSEK
Türkiye’de üretilen ilk crossover ve ilk hibrit otomobil olan Toyota C-HR’a ilgi oldukça yüksek oldu. Yerli C-HR, 2 haftada 1.016 adetlik satış gerçekleştirdi ve sıra yazmaya başladı. Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, Toyota C-HR için henüz üretim aşamasındayken bile yoğun bir ön talep yaşandığını belirterek, “Her defasında segmentine farklılık getireceğini söylediğimiz Toyota C-HR’a gösterilen ilgi büyük boyutlarda. Müşterilerimiz Toyota’ya ait tüm mecralara ulaşarak bu otomobilimiz hakkında bilgiler almaya devam ediyorlar. Özellikle Toyota C-HR’ı yakından görmek ve ona dokunmak isteyen müşterilerimiz showroom trafiğimizi yaklaşık 2 katına çıkardı. 2017 yılı kotamızı artırmak için görüşmelerimiz devam ediyor. Bu modelimiz özellikle gelecek yıl hedeflerimiz için Toyota’ya büyük katkı yapacaktır. Önümüzdeki yıl yalnızca Toyota C-HR’ın 10 binin üzerinde bir satış gerçekleştirmesini bekliyoruz” diye konuştu.