İlk olarak 1945 yılında kurulan Jaguar, bugün dünyanın birçok noktasında boy gösteriyor. 2015 sonlarından itibaren Borusan Otomotiv güvencesiyle Türkiye’de yeni bir atağa başlayan marka, XE modeliyle bu ay ki test konuklarımız arasında yerini aldı
Bundan tam 70 yıl önce pazara çıkan Jaguar, 1990 yılında Ford tarafından devralındı. Ardından Hindistan’ın en büyük otomotiv markası olan Tata, 2008 yılında markayı tamamen kendi bünyesine aldı. Burada da fazla barınamayan İngiliz marka, 2015 sonu itibariyle Borusan Otomotiv garantisiyle Türkiye’de de satışına hız verildi. Bu ivmelenmeyle birlikte bizde Jaguar’ın XE modelini test sayfalarımıza taşıdık. Öncelikle araca tasarım açısından bakacak olursak, farklı çizgileri ve yapısı atletik bir duruş sergilemeyi başarıyor. J şeklindeki LED’li gündüz farları ve geniş ızgara, sportif yapıyı destekliyor. R-Sport donanım seçeneğiyle test konuğumuz olan XE, tamamen spor bir araç olmasının yanında 2 litrelik turbo dizel seçeneğiyle de oldukça ekonomik bir araç. Büyük hava girişleri ve krom kaplamalar şık bir görünüm sunarken, keskin çizgiler daha dinamik bir hava oluşturmuş. Jaguar XE R-Sport’un yan kısmına bakacak olursak atletik çizgilerin burada da devam ettiğini görüyoruz. 4.67 metrelik uzunluğa sahip olan araç, 1.41 metre yüksekliğinde. Alçak tavan yapısıyla başarılı bir aerodinamik sunan modelin dingil mesafesi 2.83 metre. Aracın arka kısmına baktığımızda ise büyük stop grupları ve büyük logo aracı bize tam olarak tanıtıyor. Sağ alt stop grubunun altında yer alan 2.0d logosu ise aracın motor seçeneği hakkında bilgi veriyor. XE’nin bagaj hacmi ise 455 litre genişliğinde.
Kaliteli iç hacim
Misafirimizin iç mekânına girdiğimizde, Land Rover ailesinden tanıdık kombinasyonlar ile karşılaşıyoruz. Koltukların spor yapısı vücudu sarıyor. Arka kısımda baş ve diz mesafesi yeterli sayılır fakat arka koltuklarda sadece 2 kişiye rahat bir yolculuk imkânı sunuluyor. Deri direksiyon simidi üzerinde ki kısa yol tuşları kolay ve anlaşılır nitelikte. Elektrikli direksiyon sistemi, net tepkiler veriyor. Aynı zamanda hız ve devir göstergelerinin ortasında yer alan yol bilgisayarına buradan hükmetmek gayet kolay hale gelmiş. Orta konsolda büyük bir renkli ekran sunuluyor. Malzeme kalitesi konusunda da rakiplerine göre yeterli bir seviyede olan XE’de bardaklıklar ve saklama gözleri yeterli. Ancak araçta torpido gözünün yerini acil durumlarda kolay ulaşmak için ortalama 6 litrelik bir yangın tüpü ile doldurulmuş. Vites topuzu yerine dairesel bir joystick kullanan model dediğimiz gibi Land Rover’dan izler taşıyor.
2 litrelik dizel motor
Jaguar XE’nin kalbinde 2.0 litrelik 4 silindirli bir dizel ünite yatıyor. BMW’nin 3.20d modeliyle oldukça benzer bir sürüş performansı sergileyen araç, arkadan itiş keyfini yaşatıyor. 4000d/d’da 180 beygir güç üreten bu ünite, maksimum torkunu 1750d/d’den itibaren 430 Nm olarak veriyor. 0’dan 100 kilometre hıza 7.8 saniyede ulaşan araç, maksimum 228 kilometre hız yapıyor. 8 ileri otomatik şanzımana sahip olan araç, 100 kilometrede 4.2 litrelik bir tüketim gerçekleştiriyor. Araçta Eco, Normal, Winter ve Dynamic olmak üzere 3 sürüş modu yer alıyor. Daha sportif bir sürüş deneyimi gerçekleştirmek için direksiyon arkasında ki kulakçıkları da kullanabilmemiz başarılı. Yol tutuş konusunda da oldukça beğenimizi kazanan model, verimli dizel seçeneğiyle de ekonomik. Bizim kullanım şartlarımızda araç 100 kilometrede ortalama 5.8 litrelik bir tüketim değerini ekranlarımıza yansıttı. Daha uzun ve sakin mesafelerde bu oran 5 litrenin altına kadar inebiliyor. Orta sertlikte sunulan süspansiyon sistemi yol tutuş konusunda oldukça tatminkar. Sert virajlardan anlının akıyla çıkabilen araç, arkadan kayma eğilimi gösterse de ESP buna izin vermiyor. Jaguar XE, 56 litrelik deposuyla ortalamada 1333 kilometrelik menzil vaat ediyor.
ALİ YILDIRIM